lördag 31 mars 2018

Om död och uppståndelse

Det är påskafton. Jag får en impuls att börja skriva, men jag vet inte om vad. Impulsen försvinner inte utan jag känner uppmaningen ”bara skriv”. Så vad detta inlägg kommer att handla om vet jag inte, och jag vet att jag kommer att få hjälp av den Helige Ande att skriva det.

Påsken är vår viktigaste högtid. Vi firar den till minne av vår Herre Jesus Kristus död och uppståndelse.

Jesus död och uppståndelse är den största händelsen i världshistorien. Det nya förbundet mellan oss människor och universums skapare etablerades med Jesus Kristus som medlare mellan oss och Fadern. Det gamla förbundet och den judiska lagen upphävdes för gott och vi kan nu i och med det nya förbundet alla ha en personlig relation med den levande Guden. 

Någon större händelse än detta är  inte tänkbar, och allt möjliggjordes av Kristi blod på korset och uppståndelsen där döden besegrades för alla som är i Kristi kropp. Det var en fruktansvärd upplevelse för Jesus som aldrig hade begått en synd i hela sitt liv. Denna film ger en aning om Jesu lidande.

Samma makt som upphöjde Kristus från graven för 200 år sedan är idag tillgänglig för dig och mig.

Jesus hänvisade inte till någon framtida erfarenhet. Han förklarade att han är uppståndelsen och livet just nu. Det är som han är och uppfyllelsen av varför han kom.

Jesus sade: "Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig skall leva om han än dör, och var och en som lever och tror på mig skall aldrig någonsin dö. Tror du detta?" 
(Joh 11:25-26)

Jesus flyttade uppståndelsen från ett trossystem - en idé att tro på - till en person - en Frälsare för att lita på.

Han försökte flytta sitt tänkande från framtiden till nutiden. Jesus försökte förklara att tro på Honom inte är ännu religion med en trosförklaring och en lag "gör så", "gör inte så". Istället är kristendom ett förhållande med den uppståndna Kristus. Kristendomen är Kristus!

Uppståndelsen leder till livet. Så om du är en troende kan du inte låta bli fylld av liv och passion. Som kristna är vår Gud inte död. Han lever! Och djävulen har ingen chans mot oss när vi är fyllda av Hans uppståndelsekraft.

Du måste veta att Guds uppståndelsekraft är tillgänglig för oss idag. Samma makt som upphöjde Kristus från graven är tillgänglig för dig och mig när vi så önskar.

Jag tvivlar inte i en sekund på att om att om Gud trodde att det var nödvändigt att faktiskt föra någon tillbaka till livet, kunde han göra det. Men som kristen, vem vill tillbaka till jorden när man äntligen fått komma hem?

Det är viktigare för oss att förstå vad uppståndelsen betyder på andlig nivå än på en fysisk. Vår andliga död är långt mer förödande än vår fysiska. Det beror på att när vi inte känner Gud så betyder vår jordiska kropps död att våra själar är permanent separerade från honom.

Verkligheten är att det bara finns två alternativ när vi dör; himlen eller helvetet. Den olyckliga verkligheten är att om vi inte väljer Jesus spenderar vi evigheten separerad från hans kärlek och ljus.

Tro handlar om att tro utan att se. Och den typ av uppståndelse vi alla behöver är att återföras från döden som härrör från att inte ha tro på Jesus. Vi måste uppstå till ett nytt liv i Kristus. Vi måste födas på nytt och få vårt namn inskrivet i livet bok i himlen och bli en del av Kristi kropp.



Varför är folk då så rädda för Jesus? Rädda för att bli helade? Rädda för att få sina synder förlåtna och få frälsning och evigt liv? Rädda för att bli uppfångade när man faller och livet rasar?



Rädda för att istället för att bära på ångest, oro och fruktan inom sig istället bära på frid, kärlek och trygghet?

Kan det bero på svavelosande religion kanske?

Vet inte folk att Jesus avskydde religiösa hycklare och att det var religiösa som dömde honom till korsfästning?

Tror folk att Jesus kom för att grunda en religion, något som han avskydde när han i själva verket kom för att ta våra synder på sig själv och predika om kärlek och förlåtelse?

Kanske är det så att folk avskyr religion för det som religiösa gjorde med Jesus, men då borde ju de älska Jesus som vi Kristna gör?

Eller är det så enkelt att folk inte förstår skillnaden mellan religion och att ha en personlig relation med Jesus? Att var kristen.

Många frågor men som tur är finns det bara en sanning.

Ordet, som finns lättillgängligt för alla att läsa i Nya Testamentet. Jesus är ordet. Ordet är sanningen och där finns svaren på alla frågor man kan tänkas ha.



Men då kommer nästa fråga, varför är folk rädda för, och ointresserade av, sanningen?

Gillar folk att leva med djävulens lögner inom sig (som man antagit som sanningar) och att må dåligt, vara oroliga och leva i mörker i sitt liv?

Varför skrämmer ljuset och sanningen så? Och dessutom är allt Jesus erbjuder gratis så det kan ju inte bero på snålhet...

För som jag skrev här för några dagar sedan, vem vill inte hitta hem till ljus, sanning och kärlek?

Varför väljer vissa bort livet? 

Precis som Guds ande ledde mig till att skriva detta, ledde samma ande filmmakarna i The Last Reformation produktionen av filmen du kan se nedan. Den är alldeles nyutkommen, den släpptes idag. Filmen är den andra i en planerad trilogi av filmer. 

Den första filmen lagde grunden och fokuserade på Jesu evangelium - hur man blir en ny skapelse i Kristus. Den nya filmen fokuserar på vandringen när någon har blivit född igen. Den visar att denna vandring som lärjunge är svår, men också att segrar blir en del av denna vandring när vi är trogna mot Jesu ord. Trogna mot sanningen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar