fredag 7 oktober 2016

Om ett genomtänkt beslut

Detta inlägg började jag skriva redan i går kväll, men det har vilat som ett utkast fram till nu. Jag tänkte, jag måste sova på saken en gång till. Vilket jag gjorde.

Min tid som medlem i Sverigedemokraterna är över. Jag gick med i maj 2014 och lämnade in begäran om utträde ur partiet den 7/10 2016.

Mitt beslut beror inte på att jag inte längre står bakom SD principprogram eller Jimmie, för det gör jag fortfarande, utan snarare hur partiledningen i övrigt fungerar eller snarare inte fungerar.

Som medlem i SD är du aldrig fri att uttrycka dina åsikter utan att ständigt förvänta dig ett brev i brevlådan om att du har blivit ett uteslutningsärende kanske genom en så enkel sak som en kommentar i ett Facebookinlägg.

SD har skapat en egen värdegrundsdemokrati som Marika Formgren varnade partiet för i ett tal som du hittar här.

Nu är jag fri att uttrycka mina åsikter, i och med det beslut jag tog. Jag är återigen en partilös demokrat men jag behöver inte längre vänta på brevet i brevlådan eller få SD kommunikationsplan upptryckt i ansiktet i ett parti som hellre offrar sina medarbetare än att stå upp för dem vid mediadrev. Läs här.

Mitt förtroendeproblem ligger främst hos Mattias Karlsson och jag skall förklara varför jag inte vill att han skall företräda mig som gruppledare i riksdagen, ansvarig för att samordna partiets politik i riksdagen.

Om vi börjar med uteslutningsärenden. Det finns nog inget parti som utesluter så många medlemmar som SD. Jag är personlig vän med några av de som uteslutits ur partiet utan saklig grund, och jag har förstått att allt handlar om maktspel.

Den store maktspelaren, eller kanske snarare sektledaren, i SD partiledning heter Mattias Karlsson enligt min uppfattning. Jag förstår idag vad Johan Westerholm menade när han hängde ut mig i ett inlägg 2015-06-23 och det ligger mycket i det han skriver. SD har utvecklats till en sekt och Gud nåde den som avviker från sektbeteendet.

Jag är personligen övertygad om att partiledningen har "spioner" ute i olika Facebookgrupper som anmäler folk som avviker från SD åsiktskorridor.

Ja, det finns en sådan åsiktskorridor eller i partiet. Kritiserar du Israel t.ex. så är du automatiskt en paria i partiet trots att Israel inte borde ha ett dugg att göra med partiets nationella politik i övrigt. Undrar varför det är så?

Jag har processat mitt beslut sedan i februari i år då Mattias Karlsson gjorde ett uttalande i Expressen om folkets demonstration. Läs här.

Jag var själv funktionär på demonstrationen och berördes mycket illa av Mattias Karlssons uttalande i Expressen. Rent ut sagt, jag blev heligt förbannad.

Ännu mer förbannad blev jag över hur eldsjälen Johan Widén behandlades i SD Uppland. Han skulle tvingas välja. Lämna Folkets demonstration eller lämna sina politiska förtroendeuppdrag i SD. En ny person fick kliva in och ta över ansvaret för Folkets Demonstration, Fredrik Vargas.

Varför då undrar jag? Vill inte SD att all offentlig makt skall utgå från folket, vilket är kärnbudskapet i Folkets Demonstration tillsammans med krav på regeringens avgång? Vill inte SD att regeringen skall avgå och statsministern skall utlösa extraval?

Har SD en helt annan uppfattning om detta och i så fall varför?

Att Mattias Karlsson dessutom har kopplingar till expo har ju varit känt länge. I slutet av september så agerade han själv på ett sånt sätt som direkt för mina tankar till expo. Som medlem skall du inte läsa Nya Tider tycker Karlsson. Läs här.

Varför då undrar jag? Detta uttalande tillsammans med hur Nya Tider behandlades på bokmässan fick mig att teckna en ettårsprenumeration på tidningen direkt.

Mattias Karlsson skrev på sin Facebook-sida om tidningens chefsredaktör Vávra Suk:

Jag kom tidigt att uppfatta Vavra som intelligent, men alltför politiskt radikal och ideologiskt avvikande. Jag har personligen hört honom förespråka samarbeten mellan SD och rasistiska och neofascistiska organisationer, jag har personligen hört honom tala om “rasblandning” med avsky och jag har personligen hört honom plädera för att SD-medlemmar med utomeuropeisk bakgrund inte borde tillåtas delta i partievenemang tillsammans med sina etniskt svenska kärlekspartners.

På basis av bland annat detta röstade jag år 2001 för en uteslutning av Vavra ifrån Sverigedemokraterna.

Mycket lite talar för att Vavras personliga åsikter blivit mindre radikala sedan dess. Efter uteslutningen från SD blev Vavra en av de drivande krafterna bakom partiet Nationaldemokraterna.

Nationaldemokraternas ideologi grundades till stora delar på tankegångarna hos den amerikanske rasideologen Richard Mcullogh, en person som Vavra själv vid olika tillfällen lyft fram som en av sina främsta ideologiska inspirationskällor.

Nationaldemokraterna var ett parti som bland annat samarbetade med antidemokratiska rörelser i Sverige, som sålde antisemitisk litteratur på sina möten och som knöt nära band till öppet rasistiska, antisemitiska och antidemokratiska rörelser i utlandet.

Beträffande det sistnämnda så var Vavra själv en drivande kraft bakom detta. Bland annat så etablerade man en samverkan med den amerikanske f.d Ku klux klan-ledaren och världsledande antisemiten och förintelseförnekaren David Duke.

Vidare skriver Karlsson att även övriga i redaktionen på Nya Tider har nazistiska kopplingar:

Under Vavras tid som chefredaktör på Nya Tider har tidningen samverkat med nazistiska grupperingar i Sverige. Flera skribenter som tidigare gjort sig kända för antisemitiska åsikter och ifrågasättande av förintelsen har beretts utrymme i tidningen och vid flera tillfällen har man okritiskt låtit neofascistiska skribenter skriva förskönande recensioner av neofascistiska böcker i tidningen.

Bortsett ifrån Vavra har även flera andra av Nya Tiders skribenter uteslutits ifrån SD pg a ideologiska avvikelser. Även den vice chefredaktören Sanna Hill har vid olika tillfällen givit uttryck för radikala åsikter och samverkat med nazistiska grupperingar.

Jag som nybliven prenumerant på Nya Tider har förgäves letat efter antisemitiska, neofascistiska och nazistiska åsikter i tidningen men ännu inte lyckats att hitta några.

Jag har däremot hittat läsvärda artiklar bl.a. av min vän hedersmannen Stefan Torssell, en av eldsjälarna i Folkets Demonstration och författare till boken om Estonia utgiven av Nya Tiders förlag alternamedia.

Förmodligen årets viktigaste bok som du kan köpa här eller här.

Nya Tider är enligt min uppfattning en mycket läsvärd tidning som jag rekommenderar alla att skaffa en prenumeration på. Speciellt ni Sverigedemokrater.

Tycker Mattias Karlsson att vi skall läsa mainstreammedia istället? Vilka nazistiska grupperingar anklagar han Sanna Hill ha samverkat med?

Vad är radikala åsikter undrar jag också?

Är det de som har "radikala åsikter" som partiet utesluter?

Betyder det att självständigt kritiskt tänkande människor som yttrar och står för sina åsikter, men som kanske avviker från Karlssons egna eller partiets interna värdegrundsdemokrati, har "radikala åsikter"? Eller vad menar han?

Själv är jag av den åsikten att den enda åsikten man INTE skall få driva i en demokrati är att demokratin skall ersättas av ett totalitärt system som kommunism eller politisk islam. Båda dessa ideologier promotas dock för fullt i dagens Sverige av hela etablissemanget vilket visar på hur sjukt Sverige har blivit.

Alla i Sverige skall ges rätt och ha lagligt skydd att få uttrycka sina åsikter i det offentliga rummet utan att drabbas av repressalier. Även om dessa åsikter råkar vara radikala hos någon annan. Detta är en princip jag inte kompromissar med en tum.

Slutligen har vi fallet Anna Hagwall som du kan läsa om här. Detta fall var det som hos mig fick den berömda bägaren att rinna över idag. Läs också Victoria Wärmlers blogginlägg här.

Chang Frick skriver i Nyheter idag:

"Ska det bli någon ordning på partiet är det dags att damma av en gammal slagdänga, men kanske ge den en något ny innebörd.

Ut med packet!"

Är det Anna Hagwall som är "packet"? Eller är det jag? Det är lugnt, jag valde lämna själv.

Så att Anna Hagwall har helt rätt i att media i Sverige ägs och kontrolleras av ett fåtal mäktiga familjer är alltså inget demokratiskt problem då?

Det är helt ok att dyngspridande mainstreammedia hålls vid liv genom presstöd, och som i fallet DN mångmiljonbidrag från EU?

De skulle duka under utan detta stöd då folk inte vill betala för skräp och ohederlig journalistik. Vore det inte bra? Jo, det vore en välgärning för demokratin.

Skall inte tidningar kunna klara sig på sina egna villkor genom att bli efterfrågade hos folk som vill köpa dem för att de har en hederlig och bra journalistik? Nya Tider får inget presstöd utan överlever på prenumeranter som jag.

Hagwall skriver i dagens Aftonbladet "Jag har rätt till en egen åsikt. Jag står för detta. Medias ägande måste breddas, säger hon till DT". Ja du Anna, jag kan bara hålla med och tacka dig för din motion i riksdagen om just detta.

Hon erkänner rakryggat att hon kan ha vissa faktafel i sin motion. Bland annat att hon ”kan ha fel på procentsatsen” för Bonniers ägande”.

Siffror hit eller siffror dit, en person som sitter i riksdagen har betalt för att motionera i kammaren.

Alla människor gör fel, räknar fel, uttrycker sig fel varje dag. Varför skall inte en välmenande riksdagsman få göra det som ser ett allvarligt samhällsproblem?

Reaktionen var omedelbar från partiledningen och Mattias Karlsson som i ett pressmeddelande skrev:

– Anna Hagwalls motion stämmer inte överens med partiets stöd till Public Service och mediepolitik i övrigt. Agerandet har skadat vårt förtroende för henne. Detta kommer att få konsekvenser för hennes framtida verksamhet inom partiet och i riksdagsarbetet, sa Mattias Karlsson, gruppledare för SD:s riksdagsgrupp.

Hur hade det varit om partiets gruppledare i riksdagen istället hade gått ut och förklarat i sitt pressmeddelande att en av partiets riksdagsmän har tyvärr vissa faktafel i en motion hon lämnat. Vi beklagar detta och vi har dragit tillbaka motionen för vidare beredning i riksdagsgruppen.

Anna vet nog mycket väl vad pressmeddelandet innebär. Hon blir ännu ett uteslutningsärende i SD.

Slutligen, borde inte Mattias Karlsson, gruppledare i SD:s riksdagsgrupp, ha det yttersta ansvaret för de motioner partiets riksdagsmän producerar?

Man kan ställa sig frågan, vad får då detta för konsekvenser för Mattias Karlsson och hans framtida verksamhet inom partiet och i riksdagsarbetet?

För mig blev konsekvensen att jag valde lämna partiet. Droppen som fick bägaren att rinna över. Det finns fler skäl till mitt ställningstagande som jag dock väljer att inte ta upp här, då de skulle kunna skada tredje person.

“I ett samhälle där kritiska röster straffas kommer de att bli mindre benägna att göra sig hörda. Ett samhälles uppslutning bakom rådande norm kan därmed framstå som starkare än den faktiskt är.”

Källa till citatet här.

Tills vidare är mitt nya parti inte ett parti, utan en folkrörelse. Efter varje avslutad relation måste man få tid att tänka och innan man engagerar sig i ett nytt parti igen (om det finns ett sådant). Då passar folkets demonstration alldeles utmärkt att engagera sig i under tiden.

Speciellt skön är känslan efter Mattias Karlssons utspel i Expressen.

Jag utesluter inte att jag återvänder till SD i framtiden. Men då måste ganska stora saker förändras i partiet. Både i partiledningen och i hur man behandlar sina medlemmar som faktiskt liksom jag, är genuint oroliga över Sverige.

För jag skall gå med igen måste också partiet våga adressera huvudproblemet som jag skrev om här.

Partiets medlemmar är partiet, inte partiledningen. Då måste man från partiledningen också behandla sina medlemmar med respekt och stå bakom dem istället för att utesluta dem när de får löpa gatlopp i media. Annars dör partiet av entropi.

Mitt uppföljningsinlägg hittar du här.





3 kommentarer:

  1. https://sv.wikipedia.org/wiki/Nya_Tider_(tidning)
    "Nya Tider har uppmärksammats när Presstödsnämnden beslutat att tidningen skulle få presstöd på 1,9 miljoner kronor..."

    SvaraRadera
  2. Vad bra då! De har ju lika stor rätt som andra att utnyttja systemet!

    SvaraRadera
  3. Kunde varit jag själv som skrivit. Du satt ord på mina tankar.

    SvaraRadera