fredag 27 maj 2016

Om dumhet som ett provisoriskt skydd mot verkligheten - Gästinlägg

Ännu ett gästinlägg av Stefan Torssell:

Analysen kommer på slutet. Jag ska försöka göra läsningen så angenäm som möjligt fram dit. Kanske värt att läsa.

När jag var 9-10 så följde jag med en grabb till en verkstad. Han sa att man kunde tjäna några slantar. Vi fick sopa järnspån och avklippta delar av järnstängsel. Jag kröp under arbetsbänkar och bakom maskiner. Vi fick pengar och köpte glass.

När jag var 13 arbetade jag på ett tryckeri på helger och lov. Vid 18 täckte jag gods i hamnar med presenningar och vid 19 jobbade jag ett par månader i en mekanisk verkstad.

Under de åren tyckte jag att många vuxna verkade dumma i huvudet (tolka inte fel nu).

Även flickvänners föräldrar verkade korkade. En mamma började gråta när jag sa att hon hade ansvaret för sitt liv. En spontan tanke.

När jag försökte diskutera med kloka vuxna fick jag det förenklade svaret att det är skillnad på folk och folk. Jag underkände svaret.

Dessutom fanns ett kunskaps- och bildningsförakt i Sverige. Från jag var 15 seglade jag till sjöss.

Så på okända stigar kom jag in på universitetet. En helt främmande värld. Plötsligt var all dumhet omkring mig borta. (Återigen, gör ingen enkel tolkning).

Jag återvände till sjöss. Livet dansade och sjöng. Men något hände 1987. Jag började vantrivas i kulturen. Och dumheten kom tillbaka.

De klokaste var bönder, fiskarhustrur, byggnadsingenjörer och de i fria yrken.

Dummast tyckte jag professorer var. Jag träffade inte så många, men riktiga korkskallar.

Jag läste och försökte bilda mig som människa. Melankoli, nedstämdhet.

Så lyssnade jag på radion 2011. En reporter berättade om hatsajten Avpixlat (hette Politiskt Inkorrekt då).

Jag visste inte ett smack om vad som skrevs på nätet. Det var inget hat. En beskrivning av Sverige som jag uppfattade korrekt. Kommentarsfälten var härliga.

Så var jag på Folkets Demonstration på Raoul Wallenbergs plats den 22 maj. Stämningen var nästan magisk. Vilken vänlighet och värme. Härligt att få vara med om något sådant.

Dessutom har kunskaps- och bildningsföraktet försvunnit ur Sverige.

När Jan Sjunnesson talar om behovet av bildning så glädjs jag.

När jag skrev på Avpixlat diskuterade jag omkring 100 timmar med en kvinna i min bekantskapskrets. Hon framstod som genuint korkad.

Jag stämde inte in i hennes bild av någon som säger att Sverigedemokraterna har gjort den bästa analysen av invandringspolitiken.

Jag avfärdade mångkultur och ifrågasatte begreppet flyktingar för dem som kommer till Sverige och lämnar fru och barn hemma och åker på semester till hemlandet etc.

För henne var förklaringen att jag inte tyckte om invandrare och undrade om jag deltagit i uniformerade nazistiska aktioner. Hon var totalt korkad, men förvirrad för enligt hennes föreställningar så skulle jag inte ens kunna läsa.

Så lyssnade jag på radion i morse. Kanske någon minister och LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson. De talade om hur de skulle få invandrare i arbete. Varannan mening bestod av förnekelser. Självklart kommer de inte att få ekvationen att gå ihop med välfärdsstat, enkla jobb och höga löner.

Jag låg och funderade en lång stund.

Nu kommer analysen:
De jobben en tioåring kunde göra finns inte längre. Vi har inte en gammal förenklad maskinpark och omvärlden ligger inte i ruiner. Sjömannen idag är en ingenjör. Hantverkaren är en avancerad yrkesman. Hamnsjåaren är logistikansvarig.

De som hade de enkla jobben, och de var många, visste att förändringarna skulle drabba dem. Många valde förnekelsen och valde också dumhet och kunskaps- och bildningsförakt.

När jag gick på universitet och åren därefter så var jag omgiven av människor som trodde på framtiden. Inte en enda dumskalle träffade jag under 20 år.

Och så blev dumheten kompakt igen. Innerst inne förstår den korkade kvinnan att invandringen kommer att göra att hon inte får någon pension och att hennes liv riskerar att sluta i armod. Hon saknar formell utbildning.

Sverige upphör snart som välfärdsland. Dubbelt så många ska leva på kakan som bakas. Många väljer då dumhet som skydd mot verkligheten.

Att byta åsikt innebär en social förändring som kan vara plågsam.

Dumhet innebär alltså förnekelse av verkligheten.

Den kompakta dumhet som finns bland professorer, journalister, politiker och andra välutbildade är inget annat än förnekelse. Deras karriärer vilar på lögner.

Risken för unga svenska flickor att råka ut för obehagligheter i mångkulturella områden är 100 %. Familjer med unga flickor flyttar därför från områden med invandrargäng. Få vågar erkänna.

Korruptionen inom myndigheter kommer att bli denna nations gissel. Vi har ännu inte börjat tala om det.

Dumheten behärskar vårt land.

Trots att nästan hela det politiska systemet ändrat åsikt i invandringsfrågan, vet inte dumskallarna hur de ska förhålla sig. Och vi som vågar tänka självständigt och vågar agera därefter är än så länge alldeles för få.

På 1980-talet fick jag en bok publicerad. Under några år umgicks jag med kulturmänniskor på Österlen. Jag antar att många av de kulturmänniskor jag en gång känt, i dag är de värsta dumskallarna man kan finna i riket. Men då var det en behaglig tid.

Samma tankens lyft känner jag inom Folkets Demonstration. Det är människor som tänkt till och utvecklar vänlighet mot andra.

Och bara några tiotals meter från Folkets Demonstration skrek motdemonstranter som Dror Feiler, den yrkeskränkta Tess Asplund och den yrkeskrimminella tårtkvinnan Irene Matkowitzc i knogjärn, alla hyllade av journalistskocken.

Att försöka tala med dem som stod och vrålade bakom de nödvändiga kravallstaketen skulle vara som att ge sig in på Säters fasta paviljong.

Så stora och så nära är kontrasterna i Sverige i dag.

De svårigheter Sverige riskerar att hamna i inom bara några år gör att många föredrar dumhet som ett provisoriskt skydd mot verkligheten.

Vi som förstått har glädjen av varandra, men en dag drabbar samma verklighet även oss.




2 kommentarer:

  1. Suverän analys och dessvärre är det ungefär likadant som det står i Bibeln att "utan att I bliven såsom barn" så ska inte blockerade akademiker och andra verklighetsförnekare kunna ta till sig den verklighetsbild som vi JUST NU LEVER I INNAN DET ÄR FÖR SENT. Men då har den blinda massan redan skapat sitt eget fängelse.

    SvaraRadera
  2. Riktigt bra analys!Mera sådant!Våga säga vad du verkligen ser och tycker.Att stoppa huvudet i sanden slår i egen häl slutligen!

    SvaraRadera