fredag 12 september 2014

En nybliven mikrobloggare skriver om en etablerad makrobloggare

Johan Westerholm, en av Sveriges mest läsvärda bloggare med s-märke, befinner sig i en ideologisk kris (mitt uttryck) som många av oss andra som har åsikter om svensk politik år 2014 redan har gått igenom.

Johan skriver om det i sitt inlägg på ledarsidorna.se idag i ett inlägg som heter "den sista utposten" idag. Johan har många bloggarvänner och politiska meningsmotståndare som Fredrik Antonsson (den sjätte mannen) och Lars Wilderäng (cornucopia). Då menar jag riktiga vänner. Politiska meningsmotståndare möjligen, men likväl riktiga vänner med en uppriktig respekt mellan dem.

Jag har minst en sak gemensam med alla dessa läsvärda bloggare. Vi har alla en bakgrund i försvaret och är på sätt "brothers in arms".

Vi har fått lära oss att det är en skyldighet att följa fattade beslut men också att säga till chefen att " nu är det på väg att gå åt skogen".

Det är det Johan försöker göra, och har försökt göra länge inom socialdemokratin.

Johan skriver i sitt senaste inlägg enligt ovan att han har fått höra ”Westerholm, du tillhör ingen falang inom socialdemokraterna. Du utgör din egen”.

Så är det även i min gammelmoderate broder Fredrik Antonssons och mitt fall. Vi har tvingats att hitta ett nytt fotfäste därför att det gamla inte längre fanns kvar. Fredrik och jag har träffats några gånger och dryftat detta över en semla eller en lunch.

Vad vi har pratat om är inget jag kommer att delge, men jag kan säga att vår bakgrund i försvaret gör att vi har en solid gemensam värdegrund vad avser många saker.

Jag vet att Johan har sin älskade hustru Lotta och bor i ett paradis på jorden. Jag vet att Johan befinner sig på en jobbig resa som så småningom måste förlösas i ett beslut om hur gå vidare.

Jag kommer att fortsätta följa Johans resa. Det grundläggande fundamentet har vi alltid gemensamt. Bakgrunden i försvaret och allt för Sveriges bästa. Tron på demokrati och det demokratiska samtalet.


- Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar